NYHEDER

Pensionskassen takker nej til statsobligationer i problemlande

13. januar 2020

Som det eneste pensionsselskab har Sampension-fællesskabet med Arkitekternes Pensionskasse fravalgt investeringer i statsobligationer i 19 problemlande.

Blandt 11 pensionsselskaber er Sampension-fællesskabet med Arkitekternes Pensionskasse det eneste selskab uden investeringer i 19 problemstater, skriver Børsen 13. januar 2020 på baggrund af en screening af pensionsselskabernes investeringer i statsobligationer i disse lande.

Sampension-fællesskabet har fravalgt at ligge inde med en masse småposter i såkaldte emerging markets lande og i øvrigt også sagt nej til statsobligationer i Kina og Rusland.

”De lande, der ligger på vippen, har vi valgt at sige nej tak til,” siger viceinvesteringsdirektør Jesper Nørgaard i en kommentar til den kritik, der rejses i artiklen om, at pensionsselskaberne skal tænke sig godt om, hvorvidt man vil støtte de meget grove krænkelser af rettigheder, der foregår i de 19 lande.

Sampension-fællesskabets egne obligationsfolk håndterer i vid udstrækning selv investeringsvurderinger, hvor mange andre pensionsselskaber har outsourcet denne opgave. Historisk har Sampension-fællesskabet brugt landevurderinger fra Freedom House, som også er nævnt i artiklen, men vil fremover få endnu mere analytisk bistand fra det nye bureau ISS ESG, som også har værktøjer til at håndtere investeringer i statsobligationer ansvarligt.

Sampension-fællesskabets holdning til for eksempel forholdene i Saudi Arabien lå også bag det faktum, at vi ikke deltog i børsnoteringen af oliegiganten Saudi Aramco for nyligt.

Læs artiklen i Børsen her (kræver abonnement)