Hvis du ikke kan arbejde på grund af sygdom
Hvis du mister evnen til at arbejde inden for dit erhverv, kan du have ret til udbetaling fra din pensionsordning.
Du kan søge om dækning ved tab af erhvervsevne, når sygdom eller ulykke medfører, at din erhvervsevne er nedsat helt eller delvist.
Har du mistet din erhvervsevne, skal du kontakte os på telefon 77 55 68 68 eller kontakt os via denne formular.
Pensionsordningen kan indeholde disse dækninger ved tab af erhvervsevne:
- Hel invalidepension – månedlig pension, hvis du mister 2/3 din erhvervsevne.
- Halv invalidepension – månedlig pension, hvis du mister halvdelen af din erhvervsevne.
- Invalidesum – et engangsbeløb ved invaliditet.
- Børnepension – månedlig pension til dine børn under 19 eller 24 år.
- Præmiefritagelse – pensionskassen fortsætter indbetalinger til din pensionsordning, hvis du selv må stoppe med at arbejde.
Du kan se, hvilke dækninger du har på din pensions- og forsikringsoversigt. Nedenfor kan du læse mere om de forskellige dækninger.
Hvad er invalidepension?
Invalidepension er en månedlig pension, du kan få udbetalt, hvis du på grund af sygdom eller ulykke mister din erhvervsevne.
Reglerne for invalidepensionen er løbende blevet ændret og afhænger af, hvornår du er optaget i pensionsordningen. Derfor kan reglerne være anderledes, end beskrevet her. Du kan se, hvordan du er dækket på din pensions- og forsikringsoversigt.
Halv eller hel invalidepension
Du kan få udbetalt:
- Hel invalidepension - din erhvervsevne er nedsat med mindst 2/3
- Halv invalidepension – din erhvervsevne er nedsat med mindst halvdelen
Hel invalidepension er som udgangspunkt 100 % af din livsvarige alderspension. Og du kan skrue op og ned for dækningen, hvis du har brug for det. Ved halv invaliditet er udbetalingen halvdelen af din invalidepension.
Du skal være optaget i pensionsordningen i 2010 eller senere for at have mulighed for at få udbetalt halv invalidepension.
Pensionen kan udbetales, indtil du skal på alderspension, så længe din erhvervsevne er nedsat med halvdelen eller 2/3, og den beskattes som personlig indkomst. Du skal ikke betale arbejdsmarkedsbidrag af udbetalingen.
Midlertidig eller varig invalidepension
Du kan få tilkendt midlertidig eller varig invalidepension. Udbetalingerne fortsætter, så længe du opfylder betingelserne for udbetaling:
- Midlertidig invalidepension – udbetaling for en periode
- Varig invalidepension - hvis det er usandsynligt, at erhvervsevnen kan genvindes.
Du kan læse de præcise regler i dine vilkår i Regler og paragraffer.
Modregning for anden indtægt
Indtægter, fx løn, indtægter som selvstændig, honorarer og lignende modregnes i invalidepensionen. De præcise regler fremgår af dine vilkår.
Du modregnes ikke for kapitalindkomst, sociale ydelser, private pensioner eller andre beløb, der ikke er arbejdsindtægt.
Invalidesum
Du kan få udbetalt en sum fra gruppelivsforsikringen, hvis du varigt eller længerevarende mister mindst 2/3 af din erhvervsevne, før du fylder 60 år. Du skal være omfattet af gruppelivsforsikringen for at være dækket. På din pensions- og forsikringsoversigt kan du se, om du har en invalidesum.
Størrelsen af summen afhænger af din alder på det tidspunkt, hvor du opfylder betingelserne for udbetaling.
Hvis du har fået udbetalt invalidesummen, bliver den modregnet i gruppeforsikringssummen ved død, som kan blive udbetalt til dine efterladte.
Hvad er børnepension
Børnepension er månedlig pension til dine børn. Pensionen udbetales i tilfælde af, at du får ret til dækning ved invaliditet eller dør.
Udbetalingen fortsætter som hovedregel til barnets 24. år. Adoptivbørn og stedbørn under forsørgelse er også omfattet af dækningen. Får du halv invalidepension, udbetales der også halv børnepension.
Den fleksible pensionsordning er som udgangspunkt "født med" børnepension på 20 % af din livsvarige alderspension eller invalidepension. Afhængig af din overenskomst kan du fravælge børnepensionen eller skrue den ned. Ændringerne skal ske inden pensionering.
Du kan se de præcise regler i dine vilkår i Regler og paragraffer.
Hvad er en præmiefritagelse?
Præmiefritagelse betyder, at Pensionskassen Arkitekter & Designere fortsætter indbetalingerne til din pensionsordning, hvis du får tilkendt invalidepension fra pensionskassen. Du bevarer altså dine pensionsdækninger, selv om dine egne indbetalinger stopper.
Hvornår kan du få præmiefritagelse?
Du kan få præmiefritagelse, hvis du får tilkendt invalidepension fra pensionskassen. Hvis du får tilkendt halv invalidepension, har du ret til halv præmiefritagelse. Bortfalder retten til invalidepension, bortfalder samtidig retten til præmiefritagelse også.
Du har også mulighed for at få midlertidig præmiefritagelse uden at få invalidepension, hvis du er syg og sygdommen ikke forventes at vare i mere end 12 måneder.
Det afhænger af din pensionsordning, om du har ret til præmiefritagelse.
Hvor længe kan du få præmiefritagelse?
Præmiefritagelsen hænger som hovedregel sammen med din invalidepension og tilkendes på samme måde enten midlertidigt eller varigt. Hvis du får tilkendt varig invalidepension, gives præmiefritagelsen til den udløbsalder, som gælder for din pensionsordning.
Du kan se reglerne for præmiefritagelse i dine vilkår i Regler og paragraffer.
Hvornår kan du få dækning?
Skadesafdelingen vurderer, om din erhvervsevne er nedsat i et omfang, at vi kan give dig dækning. Du har ret til dækningerne ved invaliditet fra den 1. i måneden efter, at din erhvervsevne er nedsat, men tidligst når din løn/erhvervsindtægt er stoppet.
Du kan læse de nærmere regler i dine vilkår i Regler & Paragraffer
Når indbetalingen er stoppet
Hvis du er syg, er det vigtigt, at du tager stilling til, hvad der skal ske med pensionsordningen. Du har 12 måneder til at bestemme, hvad der skal ske med din pensionsordning fra den dag, din arbejdsgiver stopper med at indbetale. Læs mere om fratrædelse.
Det er vigtigt, at du ringer til os i god tid, inden pensionsdækningerne ophører. Du kan ringe til vores kunderådgivning på 77 55 65 97.
Rådgivning fra Sundhedscentret
Som en del af din pensionsordning tilbyder Sundhedscentret i Pensionskassen Arkitekter & Designere råd og vejledning om fx:
- Dine muligheder og lovregler under sygemelding
- Samarbejdet mellem dig, din arbejdsgiver og kommunen
- Indsatser, der støtter fastholdelsen af din tilknytning til arbejdsmarkedet
- Hvad sker der med din pensionsordning under sygemelding eller ved fratrædelse
Du er velkommen til at ringe til Sundhedscentret på telefon 77 55 69 61.
Offentlige ydelser
Du kan have forskellige muligheder for udbetalinger fra det offentlige, hvis du ikke kan arbejde på grund af sygdom - se nedenfor. Kontakt vores socialkonsulenter i Sundhedscenteret på telefon 77 55 69 61, hvis du ønsker rådgivning eller vejledning i de offentlige ydelser. Hjælpen er gratis.