Frivillig indbetaling
En medarbejder kan forbedre pensionerne ved selv at betale ekstra via arbejdsgiveren.
I mange tilfælde ønsker en medarbejder selv at betale ekstra til pensionsordningen - ud over det pensionsbidrag, der er aftalt i overenskomsten. Den frivillige indbetaling skal ske gennem arbejdsgiveren. Der kan vælges mellem et fast, månedligt beløb eller en procentdel af den pensionsgivende løn alt efter, hvilket lønsystem, der anvendes. Beløbet skal sendes til os sammen med det ordinære pensionsbidrag.
Før den frivillige indbetaling foretages, bør medarbejderen kontakte en af vores pensionsrådgivere med henblik på en aftale om, hvilke pensionsdækninger beløbet skal bruges til. På baggrund af denne samtale udarbejdes et tilbud til medarbejderen.
Det er ikke alle lønsystemer, der kan overføre denne type indbetaling til pensionsselskaberne. Og hvis de kan, er det desværre ikke altid, at oplysningerne sendes til os, så det fremgår, at der er tale om frivillig indbetaling. Dermed bliver det ekstra pensionsbidrag ikke registreret korrekt på medarbejderens police. Dette kan i den sidste ende betyde, at medarbejderen ikke får den ønskede pensionsdækning. Det er derfor vigtigt, at den frivillige indbetaling indberettes særskilt. Det kræver som regel, at der anvendes specielle lønarter, oprettet af lønsystemleverandøren.
Her kan du læse, hvordan du skal registrere den frivillige indbetaling i de forskellige lønsystemer.